Godt konflikthåndteringsarbeid handler om forebygging. Et konfliktverksted kan være den beste investeringen du gjør.
Hvordan utvikler en bevissthet rundt egen adferd når man står i en konflikt? Hvordan kan man øve på å gi en vanskelig beskjed eller ta den samtalen som er nødvendig, men ikke så enkel? Først og fremst trenger man en liten, trygg arena med god og tilstedeværende fasilitering. Dernest trenger en kunnskap.
I en mellommenneskelig konflikt er vi alle i samme båt, det er like vanskelig for kongen som det er for deg og meg. Og det er like viktig. De aller fleste av oss vil være på godfot med egne barn, med partner, med foreldre, med kollegaer, med en sjef eller med ansatte.
Konfliktverksted er en opplæringsarena for å trene på kommunikasjonsferdigheter og samarbeidsmetoder. På et konfliktverksted er det flatstruktur og alle bidrar med egen erfaring. Når det gjelder konflikt så har vi alle vært der på en eller annen måte. Det er deltagende opplæring der all erfaring er relevant. Tiltakskonsulenten er tilrettelegger og fasilitator. Et konfliktverksted er en helhetlig prosess hvor deltagerne får utvikle ferdigheter i konfliktdempende kommunikasjon og opplæring i sentral konfliktteori i en leken og inkluderende atmosfære. Relevante caser og eksempler hentes fra deltagernes egne erfaringer.
Antall deltagere er pluss minus 12 og verkstedet går over to dager/16 timer. Det kreves ingen forhåndskunnskaper ut over det du allerede vet. Konfliktverkstedet foregår uten bruk av annen teknologi enn sprittusj og store ark. Det er ikke behov for å ta notater etter som alt blir synliggjort på flipoverark som kan fotograferes etter avsluttet verksted.
Uenighet bør være noe positivt, ikke krangling og krig.
Metoden som er i bruk baserer seg på: Marshall B. Rosenbergs: Ikkevoldskommunikasjon. Friederich Glasls: Modell for konflikteskalering. Johan Galtungs: Kreativ konfliktløsning. Geir Dales: Fra konflikt til samarbeid/Gatemegling. Alternatives to violence projects: Conflict transformation program. m.m.